Gnaj do celu w PRL- planszówka, która łączy pokolenia

Lubimy wyzwania, lubimy gry planszowe.
Zdecydowałam się wziąć udział w „Wyzwaniu 7 gier w 7 dni” stworzonym przez Ilonę z KreatywnymOkiem. Zmusi ono do systematyczności przez kolejny tydzień, ale i wykazania się pomysłowością, bo nasz dwulatek, jak dotąd nie jest jeszcze wytrawnym graczem, więc nie mam możliwości przedstawienia 7 recenzji.
Będą to raczej posty typu”wspominkowe”, „lista życzeń” ale również i recenzje.

7gier

Prawdziwego PRL-u nie pamiętam. Urodziłam się pod koniec lat 80`tych, więc wszelkie „stanie w kolejkach” mnie ominęło.  Tylko ze słyszenia znam zapisy na pralki, lodówki ” po znajomości”, brak towaru, samochody odbierane z salonu. Wszyscy wiemy, że były to ciężkie czasy, ale wspominane są raczej pozytywnie.

„Gnaj do celu w PRL-u” to gra w stylu „Eurobiznes” czy „Monopoly”, która została osadzona  w realiach PRL-owej Polsce i stanowi idealną podstawę do wspominkowych rozmów, jak to było „w tamtych czasach” 😉

DSC_7369.jpg

Pudełko z grą zawiera:
– planszę
– 4 pionki
– kostkę do gry
– 4 cegiełki – domki
– Karty: „Członek PZPR”, „Członek ORMO”, „Znajomości”, „Mieszkanie” x 4, „LOS” x 44 oraz Zakłady (Krawiec, Zegarmistrz, x 4
– Tablice „Wyposażenie mieszkania”, „Zakupy n kartki” pp 4 oraz Kartki na towar reglamentowany x 8
– Tabliczki z nazwami towarów x 64
– Banknoty ( repliki starych banknotów 🙂

dsc_7365

Celem gry jest skompletowanie wyposażenia do mieszkania oraz zakup zestawu reglamentowanych produktów.  Są jednak pewne zasady i kolejność zdarzeń.
Aby kupić mieszkanie należy do Banku wpłacić wkład. Każdy gracz może mieć jedno mieszkanie.Dopiero po jego kupnie, może zacząć kompletować elementy jego wyposażenia. Jednak, aby tego dokonać należy również staną c w kolejce ( czyli rzucić kostką i jeśli wypadnie 4,5,6 oznacza, ze jest się pierwszym i można dokonać zakupu, jeśli zaś 1,2,3 to musi poczekać aż kolejni gracze wykonają swój ruch)

dsc_7364

Do gry dołączone są również „karty specjalne” tzn. „Członek PZPR”, „Członek ORMO”, „Znajomości”, dzięki którym nabywamy dodatkowe uprzywilejowania.
Jeśli posiadasz jedną z tych kart to nie musisz się zatrzymywać na polu „MO” i płacić mandatu, masz prawo kupować w sklepie KONSUMY bez kolejek, masz prawo zatrzymać gracza na polu ORMO i nałożyć na niego mandat.

dsc_7363

Na planszach znajdują się specjalne pola z „atrakcjami” takimi jak: Czyn Społeczny, Pochód 1 Majowy, Strajk, Więzienie, Urząd Skarbowy, Paczka z Ameryki oraz pola „LOS”, na których musimy wybrać dodatkową kartę. Los jak to los, czasami się do nas uśmiechnie , a czasami dostajemy dodatkowe zobowiązania finansowe.

W grze posługujemy się replikami naszych starych złotych.

dsc_7362

Gra kończy się gdy  jeden z graczy zbierze wszystkie produkty na swoich kartach a następnie kupi samochód czyli osiąga spełnienie socjalistycznego dobrobytu.

Wpis bierze również udział w projekcie Grajmy!

grajmy logo

4 myśli na temat “Gnaj do celu w PRL- planszówka, która łączy pokolenia

Dodaj komentarz